Kolmas nädal: keha puhastumine täies hoos

Sujuvalt on läbi saanud kolmas suhkruvaba nädal. Kuidagi väga loomulikuks on muutunud selline elu ja kodus armastusega valmistatud söögitegemine. Ma isegi ei mõtle ega unista mingitest kookidest, küpsistest või šokolaadist. Kuigi ainsana võiks mind meelitada kiusatusele šokolaad. Kuid selle vastu on mul päris hea rohi – enda tehtud kakao. Avastasin, et ma ei igatse šokolaadi tahvlit kui sellist, vaid konkreetselt kakao maitset. Mulle isegi meeldib tooreid kakaoubasid süüa, vot selline šokohoolik olen elupäevad olnud. Kindlasti jõuan pärast programmi sinnani, kus valmistan endale enda maitse järgi täiusliku šokolaaditahvli. Praegu on parim isukustutaja toorpiimaga ja toorkakaoga valmistatud kuum jook, mida kaunistab pisike vahukoorepilveke. Ausalt, see viib keele alla. Isegi külalistel, kellele olen seda valmistanud. Kuid eile õhtul tundsin esimest korda suurt isu puuviljade järgi. Olin ühel üritusel, kus laud oli lookas puuviljadest, kommidest ja tordist. Puuviljade järgi oleks tahtnud küll käe sirutada, kuid õnneks viis üritus ise mu mõtted mujale. Tabasingi seda, kui lihtne on inimestel ennast kuhugi laua taga unustamatult sööma unustada, kui neil puudub tegevus või muu stimulatsioon. Kõige rohkem igatsen marjade söömist. Ja usun, et esimese asjana võtan külmkapist oma toormaasikamoosi (ilma lisatud suhkruta muidugi) ja pistan nahka. Õige pea:)

Füüsiliselt ja energeetiliselt tunnen end kergena. Pea on selgem ja energiat on rohkem, isegi uni on kvaliteetsem. Kuigi mul ei õnnestu hetkel magada nii kaua kui tahaksin minust mitteolenevatel asjaoludel, siis tunnen end päris puhanuna, kuna une kvaliteet on paranenud. Ma olen kogenud võõrutusnähtudest peavalusid, tujukõikumisi, ärrituvust ning kõhukinnisust. Sel nädal tundsin eredalt, et mu keha tõepoolest tegeleb kogunud rasvarakkudest mürkide väljutamisega, millest annavad aegajalt tunda neerud ja maks. Need võõrutusnähud on jäänud aina vähemaks ja vähemaks.

Minu käest on küsitud, et mida ma siis täpsemalt söön. Ma lähtun reeglist, et “söö päristoitu/terviktoitu”. Mis on päris toit? Need on looduse pakutavale kõige lähedasemad toidud, kuhu pole midagi lisatud ega midagi ära võetud. Kui need on kasvatatud veel mahedalt, siis ei sisalda nad keemilisi toiduvärve, lõhna- ja maitseaineid, maitsetugevdajaid, kasvuhormoone, pestitsiide, antibiootikume ega säilitusaineid. Muidugi kõik toidud ei ole mu menüüs mahedalt kasvatatud, kuid eelistan alati mahedalt kasvatatud kui vähegi võimalik. Terviktoidud on seega köögiviljad kõige laiemas tähenduses (kaunviljad ja kõik juurikad ka), töötlemata teraviljad, puuviljad, marjad, pähklid, seemned, kala, liha, munad, täispiim ja sellest valmistatud tooted, maitsetaimed ja vürtsid. Ja täpselt neid asju ma sööngi. Koduköögis valmivad neid kombineerides uued maitseelamused. Ma ei osta midagi poest valmiskujul. Kui ma ostan liha või kana, siis mitte kunagi valmis marineeritud, vaid maitsestan seda kodus ise. Põhiliselt koosneb mu taldrik pooles osas juurikatest ja salatist ning ülejäänud jaguneb loomse valgu ja süsivesikute vahel (tatar, riis vms). Kuid väga tihti on hoopis kolmveerand taldrikust juurikate all ja veerand vaid valgud. Siis on sekka selliseid päevi, kus söön vaid taimset, näiteks peedikotlett rohke salati ja juurikatega. Maiustan pähklitega. Paar päeva tagasi maitsesin esimest korda oma hapendatud kapsast ja mulle väga meeldis. Tundsin, et mu kehale sobib selle söömine. Kõhus kõik mõnusalt nurrus toitu seedides. Lähiajal plaanin järgmise purgi kapsast hapnema panna.

Toidumaailm pildis (I pilt: toiduained, mis peavad mul alati olemas olema; II pilt: hommikusöögi avastus röstitud pähklite, seemnete, kookoshelveste ja maitsestamata jogurtiga; III pilt: väike lõik minu külmkapi sisust.):

PicMonkey Collage

Sellel nädalal omandatud teadmised ja huvitavad faktid

Sel nädal õppisin, kuidas lugeda toitupakendilt välja kui palju üks või teine toode sisaldab suhkrut. Sedasi on võimalik vältida tahtmatult suures koguses lisatud suhkruga toidu söömist. Kõige salakavalamad ongi varjatud suhkrud, sest tihtipeale me isegi ei tea, kui palju me suhkrut sööme. Kui me teaks, siis teeks nii mõnigi teistsuguse vailiku. Kas teadsite, et klassikaline barbecue kaste sisaldab 50% suhkrut, mis tähendab umbes 53 teelusikat? Ketšup sisaldab rohkem suhkrut kui üks šokolaadikate. 350ml mahla sisaldab 10 teelusikat suhkrut. Huvitav avastus oli veel see, et üks supilusikatäis tavalist tomatikastet sisaldab tervelt ühe teelusikatäie suhkrut (see teeb 25% suhkrut). Seega võib igapäevaselt hulgaliselt tomatikastet süües vabalt oma päevase suhkruannuse ületada. Ma isegi ei teadnud, et tomat on tegelikult puuvili. Ühes värskes tomatis on umbes 5g suhkrut ehk 1,5 teelusikat. Seega tasub olla tagasihoidlikum igasuguste tomatipastade kühveldamisega oma toidule. Mõõdukus on siin see võtmesõna.

Vihje: 4g suhkrut = 1 teelusikat suhkrut = 1 suhkrutükk.
Ehk aitab see teid järgmine kord poes, kui soovite oma lemmiktoote suhkrusisaldust teada saada.

Kalorite lugemisest. Tavaline valearusaam on see, et erinevatest toitudest saadavad kalorid on võrdsed. Et juustust ja šokolaadist saadav kalor käituvad meie kehas võrdselt. See ei ole tõsi. Taldrikul on nad jah sama kaaluga, kuid sellest hetkest kui nad sisenevad kehasse, käituvad nad väga erinevalt. Šokolaadist saadav suhkrukogus läheb rasvaks. Loomsete valkude seedimine võtab kehal rohkem aega ja seeläbi põletab keha seedimise ajal juba teatud hulk kaloreid. Teine tavaline müüt on see, et saadavad üleliigsed kalorid tuleb trenniga kulutatud kalorite arvel tasa teha. Kahjuks ei ole meie kehad nii lihtsad. Tegelikult on inimkeha hoopis loodud talletama kaloreid trenni tegemise ajal. Poole tunni trenniga põletame kõigest 250 kalorit, mis võrdub umbes peotäie pähklite söömisega. Evolutsioon näitab, et jahimehed ja korilased olid hoopis suurepärased kalorite hoidjad. Kuna päris palju veedeti aega aktiivselt toitu otsides, siis oleks olnud ebaefektiivne põletada kaloreid nii kiiresti. Selle kõige kohta leiab internetist päris palju infot.

Mis on siis lahendus? Loevad toitained mitte kalorid. Inimene on see, mida ta omastab, mitte mida ta sööb. On täiesti võimalik olla ülekaaluline ja siiski olla täiesti toitainevaesuses. Tegelikult nüüd juba öeldaksegi, et ülekaalulisus on hoopis alatoitumuse haigus ehk toitainete alatoitumus. Lahenduseks ongi hakata sööma päris toitu, mis on täis kasulikke toitaineid. Selleks tuleks loobuda kõigist töödeldud toitudest ning selle tuumaks on kodus söögivalmistamine heast toorainest. See võib tunduda nii koormav ja aeganõudev, kuid tegelikult on see kõige loomulikum asi maailmas. Me hoolitseme oma keha eest nii nagu seda on meie vanavanemad enne meid teinud. Köök ja toiduvalmistamine on au sees ning moodustab tähtsa osa kodusest elust. Toiduvalmistamine võib olla vägagi loominguline ja mänguline protsess, kuhu saab olla kaasatud terve pere. Kõik on suhtumise küsimus.

Mida toob järgmine nädal?

Järgmise nädala märksõnaks on detox ehk keha puhastamine mürkainetest. Selle sõna alla võib mõelda palju erinevaid puhastusviise. Kes paastub, kes teeb mahlakuure või loobub lihast. Suhkruvaba programmis tähendab see süüa päris toitu ja tuleval nädalal saab toidulaud olema veelgi rohelisem ja toitainerikkam. Soovitatav on ka 5 päevaks loobuda kohvist, alkoholist ja gluteenist, et lubada oma kehale veelgi paremat puhastumist. Kuna ise joon iga päev ühe kohvi, siis pean ütlema, et väga suure hurraaga ei tahaks oma kohvist loobuda. Samas olen ma selline võlts kohvijooja. Nimelt ma saan kohvi juua ainult rohke piimaga (latte’na). Musta kohvi joomine on täiesti välistatud minu jaoks ning tegelikult funktsioneerin ma väga hästi ilma kohvita. Pigem joon kohvi niisama maitse kui vajaduse pärast. Seega ei ole viieks päevaks kohvi ära jätmine midagi ületamatut. Mul on varemgi pikki kohvivabu perioode olnud. Ootan põnevusega, kuidas mu keha võtab vastu selle veelgi rohelisema ja puhtama toidulaua järgmiseks nädalaks.

2 thoughts on “Kolmas nädal: keha puhastumine täies hoos

  1. Tänud nii huvitava ja põhjaliku kokkuvõtte eest! Neid ridu lugedes tundsin, kuidas mu enda energiatase/vibratsioon tõusis, sest see suhkruvaba ja puhas toitumine tundub kuidagi nii loomulik ja õige! Ja oma kogemust nii ehedalt ja positiivselt jagades innustad ka teisi 💕

  2. Mulle teeb vaid suurt rõõmu, kui minu teekond suhkruvabast elust inspireerib teisigi oma toidulauda tervislikumaks ja loomulikumaks muutma! Aitäh innustavate sõnade eest :)

Vasta Svetlana-le Tühista vastus

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga